Cactus Web

15 ημέρες διακοπών τον χρόνο ανά υπάλληλο είναι πραγματικά αυτό που χρειάζονται οι επιχειρήσεις ?

Συμβαίνει σχεδόν σε όλους στο τέλος του Αυγούστου, όταν και τελειώνουν οι καλοκαιρινές διακοπές και αρχίζουν οι επαγγελματικές υποχρεώσεις, να αισθάνονται άβολα και γεμάτοι άγχος που θα ξανά γυρίσουν στην καθημερινή εργασία για τους επόμενους μήνες. Είναι πραγματικά  αποδοτικός ο τρόπος που κάνει διακοπές ο σύγχρονος σκληρά εργαζόμενος. Αρκούν 15 ημέρες για την πνευματική ξεκούραση με σκοπό οι ώρες εργασίας που θα ακολουθήσουν να είναι πραγματικά παραγωγικές ; Αυτά είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που θα πρέπει να απασχολήσουν τον σύγχρονο επιχειρηματία.

Για να ρίξουμε όμως μια ματιά για το τι λένε οι ιδικοί. Σύμφωνα με άρθρο στο HBR του Πανεπιστημίου του Harvard, το μέχρι τώρα μοντέλο διακοπών των εργαζομένων δεν είναι το καλύτερο δυνατόν ούτε για τους ίδιους, ούτε και για την εκάστοτε εταιρεία ή οργανισμό.  Το βασικότερο πρόβλημα είναι το άγχος και η αίσθηση της περιορισμένης ελευθερίας που αισθάνεται πολλές φορές ο εργαζόμενος.

Καλοκαιρινές διακοπές 15 ημερών

Το μέχρι τώρα μοντέλο είναι το εξής: Ο εκάστοτε εργαζόμενος έχει στην διάθεση του περίπου 15 ημέρες άδειας τον χρόνο που τις κρατάει για τις καλοκαιρινές του διακοπές. Μερικές ημέρες πριν φύγει εργάζεται περισσότερο για να μην φανεί το καινό που θα αφήσει με αποτέλεσμα οι τελευταίες 4 – 5 ημέρες πριν τις διακοπές να είναι πραγματικά πολύ δύσκολες. Οι ημέρες των διακοπών έρχονται και περνάνε πραγματικά πολύ γρήγορα, οι εργαζόμενοι σκεπτόμενοι ότι τώρα είναι η μια μοναδική τους περίοδος διακοπών για όλον τον χρόνο προσπαθούν να χωρέσουν μέσα σε 15 ημέρες τα πάντα, (Ταξίδι, Χρόνος με συγγενείς στην επαρχεία, Διασκέδαση). Οι τελευταίες μέρες των διακοπών φτάνουν και το άγχος επιστρέφει. Οι  πρώτες ημέρες επιστροφής είναι επώδυνες καθώς η επιστροφή είναι απότομη και πολύ απαιτητική για να καλυφθεί πολλές φορές ο χαμένος εργασιακός χρόνος. Το αποτέλεσμα είναι οι εργαζόμενοι να έχουν την αίσθηση ότι δεν ξεκουράστηκαν  αμέσως μετά τις διακοπές τους. Γεγονός που βλάπτει την παραγωγικότητα τους στο έπακρο για τουλάχιστον και 1 μήνα μετά την επιστροφή.

Απεριόριστες διακοπές

Στον  αντίποδα έχουμε την λογική μερικών μερικών αμερικάνικων εταιρειών όπως ή Adobe, Netflix και Twitter όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να πάνε διακοπές όποτε θέλουν για όσο θέλουν. Μοντέλο το οποίο μπορεί να κρατάει του εργαζομένους πραγματικά χαρούμενους αλλά και πάλι όχι τόσο παραγωγικούς. Καθώς αρκετοί επιλέγουν πολύ μεγάλα διαστήματα διακοπών (άνευ αποδοχών) τα οποία τους κάνουν οκνηρούς και μη παραγωγικούς για μεγάλο διάστημα. Το παραπάνω είναι πολύ καταστροφικό για την επανένταξη στην κανονική ροή εργασίας και θάνατος για την δημιουργικότητα. Η έλλειψη άγχους φυσικά και επιτυγχάνει χαρά και μπορεί να τονώσει την δημιουργικότητα αλλά το δεύτερο συνθετικό την δημιουργικότητας είναι η έμπνευσή με ερεθίσματα σχετικά με την εργασία.

- Κατασκευή Ιστοσελίδων & Digital Marketing
Παραγωγικότητα

Η λύση

Η λύση είναι Επαναλαμβανόμενες, Προγραμματισμένες Υποχρεωτικές διακοπές μέσης διάρκειας. Μια εντελώς νέα προσέγγιση για τη διαχείριση των διακοπών. Με στόχο την βελτίωση 3 βασικών δεικτών κάθε εργαζομένου, της Ευτυχίας – Χαράς , της Δημιουργικότητας και της Παραγωγικότητας.

Ένα από τα πιο εύστοχα παραδείγματα είναι αυτό του Shashank Nigam, τον Διευθύνοντα Σύμβουλου της εταιρείας SimpliFlying, μιας παγκόσμιας εταιρείας στρατηγικής αεροναυπηγικής περίπου 10 ατόμων. Έθεσε στο εαυτό του μια ερώτηση και την έκανε πράξη: “Τι θα συμβεί αν αναγκάσουμε τους εργαζόμενους  να παίρνουν προγραμματισμένα  1 εβδομάδα άδεια μετά από κάθε 7 εβδομάδες εργασίας ;”

Μετά το πέρας αυτού του πειράματος για 12 εβδομάδες, οι διαχειριστές ξεκίνησαν την μελέτη για να εκτιμήσουν τα αποτελέσματα ως προς την παραγωγικότητα, τη δημιουργικότητα και τα επίπεδα ευτυχίας των εργαζομένων πριν και μετά την υποχρεωτική άδεια κάθε 7 εβδομάδες. (Χρησιμοποίησαν μια κλίμακα Likert πέντε βαθμών, χρησιμοποιώντας απλές δηλώσεις όπως “ο Τάσος επιδεικνύει τη δημιουργικότητα στο έργο του”, με τις επιλογές να κυμαίνονται από το ένα, “Διαφωνώ απόλυτα” έως το πέντε, “Συμφωνώ απόλυτα”.)

Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργικότητα να αυξηθεί κατά 33%, τα επίπεδα ευτυχίας αυξήθηκαν κατά 25% και η παραγωγικότητα αυξήθηκε κατά 13%. Είναι ένα μικρό δείγμα, σίγουρα, αλλά εδώ υπάρχει μια πολύ σημαντική ιστορία. Αν εξετάσουμε και αναλυτικότερα στη δημιουργικότητα, ο μέσος όρος βαθμολογίας όλων των εργαζομένων ήταν 3,0 πριν από την προγραμματισμένη συχνή άδεια και 4,0 μετά από την εφαρμογή του μοντέλου. Για την ευτυχία, ο μέσος όρος βαθμολογίας των εργαζομένων ήταν 3,2 πριν και 4,0 μετά. Και για την παραγωγικότητα, ο μέσος όρος βαθμολογίας των εργαζομένων ήταν 3,2 πριν και αυξήθηκε σε 3,6.

Αυτό συμπληρώνει τα σχόλια που έκαναν οι εργαζόμενοι οι οποίοι κατά την επιστροφή τους έγραψαν αναρτήσεις στα Social Media σχετικά με τις εμπειρίες τους από τη διαδικασία και τι έκαναν με το χρόνο τους. Πολλοί μίλησαν για το πώς βρήκαν τελικά το χρόνο να περάσουν με τα αγαπημένα τους πρόσωπα  ένα σε μια δεύτερη περίοδο διακοπών επισκέφτηκαν μια  έκθεση τέχνης,  ή ταξίδεψαν κάπου που δεν είχαν ξανά πάει χωρίς το άγχος της επιστροφής ή την πίεση του χρόνου να χωρέσουν όλα σε 5 ημέρες καθώς σύντομα θα υπήρχε και δεύτερο διάλυμα. Η παραπάνω περίπτωση αφορά μια μικρή εταιρεία, είναι αλήθεια ότι δεν έχει δοκιμαστεί κάτι παρόμοιο σε κάποια μεγαλύτερη εταιρεία πολλών εργαζομένων. Πάντως αν το πείραμα είχε αποτέλεσμα σε μικρή κλίμακα τότε ίσος σε μεγαλύτερη είναι και μεγαλύτερο το θετικό αποτέλεσμα.

Υπήρχαν δύο προβληματισμοί που προέκυψαν από τη δοκιμασία.

Η συχνότητα ίσος θα έπρεπε να είναι κάθε 8 ή 10 εβδομάδες και όχι πολύ υψηλή. Και δεύτερο οι περιπτώσεις όπου οι εργαζόμενοι δουλεύουν σε ομάδες εργασίας και ο ένας χρειάζεται το άλλον.

Κλείνοντας πρέπει να πούμε ότι πρόκειται για πρόωρη έρευνα και ίσος ένα πρώιμο όραμα, αλλά επιβεβαιώνει κάτι που είπαμε στην αρχή: Τα σημερινά μοντέλα διακοπών δεν αρέσουν σε κανέναν και δεν αποδίδουν τα μέγιστα ούτε στις επιχειρήσεις ούτε στους εργαζομένους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένας παραγωγικός άνθρωπος μπορεί και μικραίνει τον χρόνο διεκπεραίωσης της εκάστοτε εργασίας  με τουλάχιστον 1 προς 3. Κάνεις δεν θέλει να κάνει κάτι σε 3 ώρες ενώ μπορεί σε 1.

Δουλέψτε έξυπνα όχι υπερβολικά, δουλέψτε με χαρούμενους ανθρώπους είναι ωφέλιμο!

5622ec1b290596a82f50283dabc4de73 - Κατασκευή Ιστοσελίδων & Digital Marketing