Το Universal Analytics (UA) πλησιάζει στο τελευταίο έτος της ύπαρξής του πριν καταργηθεί τον Ιούλιο του 2023, δίνοντας τη θέση του στο Google Analytics4 (GA4). Παρά το γεγονός ότι το GA4 είναι η προεπιλεγμένη επιλογή για τις νέες ιδιότητες του Google Analytics από τις 14 Οκτωβρίου 2020, οι έμποροι και οι προγραμματιστές ιστοσελίδων δεν έχουν σπεύσει να μεταβούν από το UA στο GA4 ως προεπιλεγμένη επιλογή αναφοράς.
Ένας πιθανός λόγος για αυτό είναι ότι το google Analytics4 λειτουργεί πολύ διαφορετικά από την εδραιωμένη προ πολλού πλατφόρμα, και ενώ έρχεται με πολλά νέα, πολύτιμα χαρακτηριστικά, έχει επίσης υποστεί κάποιες αντιδράσεις για τα φανερά σφάλματα και την έλλειψη ορισμένων λατρεμένων χαρακτηριστικών από το UA. Σε αυτό το άρθρο, θα ρίξουμε μια ματιά σε 7 βασικές διαφορές μεταξύ των πλατφορμών Universal Analytics και google Analytics4 και τέλος θα εξηγήσουμε γιατί ίσως ήρθε η ώρα να ενθουσιαστείτε με τις νέες δυνατότητες του δεύτερου.
Πότε θα καταργηθεί το Universal Analytics;
Στις 16 Μαρτίου 2022, η Google ανακοίνωσε ότι το Universal Analytics θα σταματήσει να επεξεργάζεται τα hits την 1η Ιουλίου 2023 για τις τυπικές ιδιότητες UA και την 1η Οκτωβρίου 2023 για τις ιδιότητες UA 360. Το σχετικά μικρό χρονικό περιθώριο μεταξύ της ανακοίνωσης και της ημερομηνίας λήξης αιφνιδίασε πολλούς marketers και προκάλεσε έναν ήπιο πανικό στον κλάδο. Παρόλο που το Google Analytics4 είχε βγει από τη beta έκδοση από τον Οκτώβριο του 2020, η υιοθέτηση της από τον κλάδο ήταν ακόμη σχετικά χαμηλή. Αυτό πιθανότατα επηρέασε την απόφαση της Google να επιταχύνει τα πράγματα με την εισαγωγή ημερομηνίας λήξης του Universal Analytics μάλλον νωρίτερα παρά αργότερα.
Περισσότερο από ένα έτος μπορεί να ακούγεται ως άφθονος χρόνος για την προσθήκη ενός νέου σεναρίου παρακολούθησης σε έναν ιστότοπο, αλλά είναι σημαντικό να θυμόμαστε πόσο κρίσιμο είναι το Google Analytics για τις περισσότερες επιχειρήσεις, ειδικά όταν πρόκειται για τη μέτρηση της απόδοσης. Πριν ξεκινήσετε την εφαρμογή του Google Analytics4, είναι ζωτικής σημασίας να κατανοήσετε πού διαφέρει από το Universal. Δείτε τη λίστα με τις σημαντικές διαφορές που παραθέτουμε παρακάτω.
7 βασικές διαφορές μεταξύ του Google Analytics4 και του Universal Analytics</ h2>
1. Παρακολούθηση εφαρμογών
Μία από τις πιο αναμενόμενες λειτουργίες του Google Analytics4 είναι η δυνατότητα παρακολούθησης των δεδομένων του ιστότοπου και της εφαρμογής στην ίδια ιδιότητα. Το GA4 αξιοποιεί το ίδιο μοντέλο μέτρησης με το Google Analytics Firebase (που χρησιμοποιείται για εφαρμογές για κινητά), όπου όλες οι αλληλεπιδράσεις καταγράφονται ως συμβάντα (περισσότερα σχετικά στο σημείο 2 παρακάτω). Αυτό το νέο ενοποιημένο σχήμα δεδομένων μεταξύ ενός ιστότοπου και μιας εφαρμογής για κινητά, σημαίνει ότι θα είναι πολύ πιο εύκολο να συνδυάσετε δεδομένα μεταξύ τους.
2. Τύποι χτυπημάτων
Μια άλλη σημαντική διαφορά μεταξύ UA και GA4 είναι ο τρόπος καταγραφής των αλληλεπιδράσεων. Στο UA, οι αλληλεπιδράσεις καταγράφονται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, όπως προβολές σελίδων, συναλλαγές και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Αντίθετα, στο Google Analytics4, κάθε αλληλεπίδραση καταγράφεται ως συμβάν(event).
Events υπήρχαν και στο UA με μια σχετική κατηγορία, ενέργεια και ετικέτα αλλά αυτές οι ταξινομήσεις δεν υπάρχουν στο GA4. Αντ’ αυτού, το Google Analytics4 λειτουργεί με events παραμέτρους που είναι πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με την ενέργεια (events) που πραγματοποίησε ένας χρήστης. Ορισμένες από παραμέτρους συμβάντος αποστέλλονται αυτόματα, όπως ο τίτλος σελίδας, και μπορούν να προστεθούν επιπλέον (μπορείτε να καταγράψετε έως και 25 events parameters με κάθε event).
Δεδομένου ότι τα μοντέλα δεδομένων είναι εντελώς διαφορετικά, η Google συνιστά να μην αντιγράφετε απλώς την υπάρχουσα λογική συμβάντων από το UA στο GA4, αλλά να εφαρμόζετε νέα λογική που έχει νόημα σε αυτό το νέο πλαίσιο.
3. Υπολογισμοί συνεδρίας στο Google Analytics4 VS Universal Analytics
Μια άλλη διαφορά μεταξύ Universal Analytics και Google Analytics4 που μπορεί να γίνει αντιληπτή όταν αρχίσετε να συγκρίνετε αριθμούς μεταξύ των δύο συστημάτων είναι οι διαφορετικές τιμές για τα sessions ‘τις συνεδρίες’.
Στο UA, μια συνεδρία (ένα session) αντιπροσωπεύει το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ένας χρήστης ασχολείται ενεργά με τον ιστότοπό σας. Αφού προσγειωθεί στον ιστότοπό σας, αυτά είναι τα πράγματα που τερματίζουν μια συνεδρία στο UA:
30 λεπτά αδράνειας (ή οι ρυθμίσεις σας για το χρονικό όριο συνεδρίας)
Το ρολόι περνάει τα μεσάνυχτα (με αποτέλεσμα μια νέα συνεδρία)
Η εμφάνιση νέων παραμέτρων καμπάνιας (π.χ. αν χρησιμοποιείτε παραμέτρους UTM για εσωτερικούς συνδέσμους στον ιστότοπό σας — επομένως, αυτό δεν συνιστάται από τη Google).
Αντίθετα, στο Google Analytics4, το συμβάν session_start δημιουργεί ένα αναγνωριστικό συνεδρίας με το οποίο συνδέονται όλα τα επόμενα συμβάντα κατά τη διάρκεια της συνεδρίας. Παρόμοια με τα UA, μια συνεδρία λήγει μετά από 30 λεπτά αδράνειας (ή τις ρυθμίσεις σας για το χρονικό όριο συνεδρίας), αλλά οι συνεδρίες μπορούν τώρα να μεταφέρονται σε όλα τα μεσάνυχτα (ανάλογα την τοποθεσία δηλαδή) και δεν επηρεάζονται από την αντιμετώπιση νέων παραμέτρων εκστρατείας. Εάν ο ιστότοπός σας έχει παγκόσμιο κοινό, αυτό μπορεί να προκαλέσει αποκλίσεις στα στοιχεία συνεδριών που βλέπετε για UA και GA4 αντίστοιχα.
4. Οι εξαγωγές στο BigQuery είναι δωρεάν με το Google Analytics4
Με το Google Analytics4 οι εξαγωγές BigQuery καθίστανται διαθέσιμες σε όλες τις ιδιότητες (για το UA, αυτό περιοριζόταν στις ιδιότητες Analytics 360). Αυτό σημαίνει ότι έχετε τη δυνατότητα να στέλνετε ακατέργαστα συμβάντα (events) στο BigQuery, τα οποία μπορούν στη συνέχεια να αναζητηθούν χρησιμοποιώντας SQL. Η ίδια η λειτουργία δεν κοστίζει τίποτα, εφόσον η χρήση είναι εντός των ορίων του sandbox για το BigQuery. Αξίζει να σημειωθεί ότι το περιβάλλον sandbox δεν υποστηρίζει δεδομένα ροής (streaming data).
5. Ποσοστό Bounce και ποσοστό engagement
Μερικές από τις πιο αξιοσημείωτες παραλείψεις από το Google Analytics4 είναι οι μετρήσεις που σχετίζονται με τα bounces . Αντ’ αυτού, η Google επέλεξε να ακολουθήσει μια πιο “θετική” προσέγγιση και να αναφέρει στοιχεία για το ποσοστό εμπλοκής. Με απλά λόγια, το ποσοστό εμπλοκής( engagement) είναι μια μετρική αναλογίας που παρουσιάζεται ως ποσοστό και ο τύπος είναι δεσμευμένες συνεδρίες/συνεδρίες.
Τι είναι οι δεσμευμένες συνεδρίες (engaged sessions); Πρόκειται για συνεδρίες που διήρκεσαν τουλάχιστον 10 δευτερόλεπτα, είχαν τουλάχιστον 1 συμβάν μετατροπής ή είχαν τουλάχιστον 2 προβολές σελίδας/οθόνης.
Επομένως, το ποσοστό αναπήδησης (Bounce rate) δεν υπάρχει στο Google Analytics4;
Υπάρχει, αλλά υπολογίζεται λίγο διαφορετικά στο Google Analytics4. Στο GA4 το ποσοστό αναπήδησης είναι το ποσοστό των συνεδριών που δεν ήταν δεσμευμένες συνεδρίες. Με άλλα λόγια, το ποσοστό αναπήδησης είναι το αντίστροφο του ποσοστού δέσμευσης, το οποίο είναι ο αριθμός των δεσμευμένων συνεδριών διαιρεμένος με τον συνολικό αριθμό συνεδριών σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Στην UA, το ποσοστό αναπήδησης υπολογίστηκε ως το ποσοστό των χρηστών του ιστότοπου που δεν είδαν περισσότερες από μία σελίδες στον ιστότοπό σας.
6. Το Google Tag Manager είναι πιο σημαντικό από ποτέ
Αν χρησιμοποιούσατε τις πιο βασικές λειτουργίες του GA Universal, θα μπορούσατε να το χρησιμοποιήσετε χωρίς το Google Tag Manager. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να δημιουργήσετε μετατροπές σελίδας προορισμού στο ίδιο το Google Analytics.
Τώρα, με το Google Analytics4 αυτό δεν είναι πλέον εφικτό. Όλοι οι στόχοι βασίζονται σε συμβάντα, επομένως είναι πιο σημαντικό από ποτέ να γνωρίζετε τον τρόπο χρήσης του Google Tag Manager. Ειδικά αν εργάζεστε στο ψηφιακό μάρκετινγκ ή στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η κατανόηση του Tag Manager (ή GTM) και η ικανότητα εργασίας με αυτό, είναι επίσης χρήσιμη για την προηγμένη συλλογή δεδομένων. Για παράδειγμα, θα το χρειαστείτε για τη δημιουργία προσαρμοσμένων συμβάντων και προσαρμοσμένων διαστάσεων.
7. Δομή λογαριασμού
Στο GA Universal, η δομή λογαριασμού περιέχει 3 στοιχεία:
Λογαριασμός – Ιδιότητα – Προβολή (Account – Property – View)
Το GA4 περιέχει μόνο δύο στοιχεία: τον λογαριασμό και την ιδιότητα. Αυτό σημαίνει ότι μια ιδιότητα του Google Analytics4 δεν περιέχει προβολές.
Επίσης, η Google εισήγαγε μια εντελώς νέα έννοια στο GA4: τις ροές δεδομένων ή αλλιώς data streams. Μια ροή δεδομένων αντιπροσωπεύει μια ροή από τον ιστότοπο ή την εφαρμογή σας στο Analytics.
Ενώ λοιπόν το Universal συλλέγει δεδομένα σε επίπεδο ιδιοκτησίας με ένα αναγνωριστικό παρακολούθησης, το GA4 συλλέγει δεδομένα σε επίπεδο ροής μέσω ενός μοναδικού αναγνωριστικού ροής δεδομένων. Κάθε ιδιότητα GA4 μπορεί να έχει έως και 50 ροές δεδομένων και όριο 30 ροές δεδομένων εφαρμογών.
Συμπέρασμα
Τώρα που το Google Analytics μετακινείται από ένα session-based data μοντέλο σε ένα event-based μοντέλο , πολλά αλλάζουν. Και δεδομένου ότι το Google Analytics4 είναι επίσημα ακόμα σε beta, οι αλλαγές θα συνεχίσουν να συμβαίνουν. Στις 11 Ιουλίου 2022, η Google ανακοίνωσε νέες διαστάσεις και μετρήσεις για το GA4. Μεταξύ αυτών των νέων μετρήσεων είναι το bounce rate και conversion rate, δύο διαστάσεις που οι επαγγελματίες του μάρκετινγκ περίμεναν.
Αν θέλετε να ενημερώνεστε για το Google Analytics4, φροντίστε να παρακολουθείτε το blog μας ή για ακόμη περισσότερες συμβουλές και πληροφορίες, μπορείτε να έρθετε σε επικοινωνία μαζί μας, ώστε να σας καθοδηγήσουμε κατάλληλα .